PEDAGOG/PSYCHOLOG
Informujemy, że w czasie kiedy zajęcia w szkole nie odbywają się, jest możliwość kontaktu z psychologiem i pedagogiem szkolnym poprzez dziennik elektroniczny – jeśli rodzice lub dzieci mają taką potrzebę, chcą uzyskać jakieś informacje lub mają jakiekolwiek pytania. Zachęcamy również do zapoznawania się z materiałami, które będą pojawiać się w zakładce psycholog/pedagog na temat pogłębiania wiedzy o emocjach i radzenia sobie z nimi oraz ciekawych sposobów spędzania wolnego czasu.
Jeżeli borykasz się z problemami przemocy rówieśniczej, domowej, nadużyciami ze strony dorosłych, depresją, hejtem – również w cyberprzestrzeni, trudnościami w różnych sferach życia, depresją, samotnością, uzależnieniami, a także z innymi problemami, których rozwiązanie wymaga pomocy innej osoby lub potrzebujesz wsparcia, opieki i troski osób dorosłych – a nie otrzymujesz tej pomocy – RZECZNIK PRAW DZIECKA zaoferował Ci możliwość pomocy. Jest to przedsięwzięcie dla dzieci i młodzieży zmagającej się z kryzysem psychicznym :
Całodobowy Telefon Zaufania – 800 12 12 12 (wszyscy dzwoniący pod numer telefonu zaufania nie ponoszą żadnych kosztów) i czat internetowy -prowadzony przez profesjonalnych psychologów.
Nasza Szkoła brała udział w kampanii edukacyjnej dotyczącej profilaktyki czerniaka
pt.: Znamię! Znam je?
W tym roku nasza szkoła przystąpiła do kampanii edukacyjnej dotyczącej profilaktyki czerniaka pt.: Znamię! Znam je?,
realizowanej przez sekcję naukową Polskiego Towarzystwa Chirurgów Onkologów.
Celem tej kampanii jest : upowszechnienie wiedzy na temat czerniaka oraz budowanie właściwych prozdrowotnych postaw młodzieży. Czerniak jest nowotworem złośliwym skóry. Wywodzi się z melanocytów – komórek pigmentowych wytwarzających barwnik zwany melaniną, który sprawia, że skóra ciemnieje w kontakcie z promieniowaniem ultrafioletowych. Czerniaki najczęściej pojawiają się na skórze, ale także w obrębie ust, nosa oraz gałki ocznej. Ponieważ zbliża się lato zachęcamy do zapoznania się ze Złotymi Zasadami profilaktyki czerniaka.
Dzisiaj zachęcamy Państwa do ćwiczenia z dziećmi uważności. Zamieszczamy propozycję ćwiczenia dla młodszych oraz dla starszych dzieci. Uważność pomaga świadomie skoncentrować się na chwili obecnej (zarówno na tym co nas otacza, jak również na naszych odczuciach). Badania pokazują, że systematyczna praktyka uważności pozytywnie wpływa na nasz dobrostan psychiczny oraz zdrowie (pomaga m. in. się wyciszyć, zrozumieć, że emocje są naturalną częścią nas, poprawia koncentrację uwagi, pamięć i kreatywność).
Jak radzić sobie ze stresem? – PORADY
Stres jest reakcją organizmu na różnego rodzaju doświadczenia, które nas obciążają. Każdy człowiek go doświadcza. Może wiązać się z wydarzeniami przykrymi, trudnymi, ale także z radosnymi. W zwyczajnych, codziennych sytuacjach może nas mobilizować do działania. Kiedy jest zbyt duży i długotrwały może mieć negatywne skutki. Objawów stresu możemy doświadczać w czterech sferach: w ciele, umyśle, emocjach i zachowaniu. Ciało może reagować m. in. bólami głowy, napiętymi mięśniami, problemami z trawieniem, bólami, np. brzucha, częstymi infekcjami, dusznościami, potliwością, poszerzeniem źrenic. Kiedy doświadczamy stresu, możemy zaobserwować u siebie częstsze zmiany nastroju, możemy częściej doświadczać przykrych emocji, takich jak złość, drażliwość, lęk, nieufność, obojętność, smutek. W sferze umysłowej może wystąpić trudność w podejmowaniu decyzji, koszmary, rozkojarzenie i negatywne myślenie. W tym czasie możemy odczuwać silniejszą potrzebę jedzenia, być niespokojni, mieć kłopoty z zaśnięciem, mogą występować tiki nerwowe oraz drżenie rąk i nóg. Bardzo istotne jest nauczenie się swoich własnych metod radzenia sobie ze stresem. Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych propozycji dotyczących radzenia sobie ze stresem i dbania o swoje dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne. Zachęcamy do szukania własnych sposobów, które będą pomocne w tym trudnym dla nas czasie.
Drodzy uczniowie! W trudnych sytuacjach możecie zwracać się do swoich rodziców i innych bliskich osób, do nauczycieli, pedagoga oraz psychologa. Przypominamy, że jest dla Was również numer zaufania 116111, na który możecie dzwonić całą dobę bezpłatnie i anonimowo.
“Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie”
Zachęcamy do wyjaśnienia młodszym dzieciom aktualnej sytuacji w oparciu o dostępne materiały – “Bajkę o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie” oraz informacje na temat wirusa przedstawione w graficznej formie przystępnej dla dzieci. Może im to pomóc w zrozumieniu sytuacji i wpłynąć na zmniejszenie lęku. Materiały można pobrać klikając w linki:
Jak skutecznie uczyć w domu ?
Zachęcamy uczniów do zapoznania się z broszurą informacyjną “Jak skutecznie uczyć się w domu”.
Poniżej przedstawiamy propozycje zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz cennych umiejętności, które dziecko może nabyć dzięki ćwiczeniom
Jak wspierać dziecko w trakcie zamknięcia przedszkola/szkoły?
(ogranicz kontakt z mediami, korzystaj z narzędzi radzenia sobie ze stresem, np. relaksacja; zaplanuj czas tylko dla siebie, korzystaj ze wsparcia innych dorosłych, w tym ze specjalistów, jeśli jest to potrzebne)
(ustalcie jak będą wyglądały wasze dni do czasu otwarcia przedszkola/szkoły; stwórzcie nowy plan dnia – może pomóc to dziecku poczuć się bezpiecznie; pomagają w tym regularne posiłki i pory snu, ustalanie czasu na wspólne granie w gry, czytanie itp.)
(wyznacz na to określony moment, oglądaj/czytaj razem z dzieckiem i/lub omawiaj obejrzane/przeczytane treści, zachęć do zadawania pytań, zadbaj o dostarczenie pozytywnych informacji)
(zapewnij dziecko o swoim wsparciu i otwartości na rozmowę, szanuj wszystkie pytania dziecka, odpowiadaj prosto, szczerze i rzeczowo, wyjaśnij dlaczego jego życie wygląda teraz inaczej, dostarczaj potrzebnej dziecku wiedzy na temat tego, co się dzieje, przygotuj kilka informacji, które pozwolą opanować lęk dziecka, podkreślaj, że epidemia minie oraz pokazuj sposoby ochrony siebie, jak np. mycie rąk, niewychodzenie z domu)
(reaguj z rozsądkiem na presje realizowania programu edukacyjnego w trakcie zamknięcia szkół)
(przyjmuj i akceptuj emocje dziecka, podkreśl, że strach jest naturalny, wyrażajcie emocje w sposób twórczy, np. poprzez rysunek, opowiadania, zabawę, relaksację itp., pogłębiajcie rozumienie emocji za pomocą różnych dostępnych narzędzi)
(korzystaj z pomysłów na wspólne ciekawe spędzanie czasu)
Wpis: M. Jurga
Jak poradzić sobie z lękiem w czasie zagrożenia epidemicznego?
Aby wspierać dzieci w tym trudnym czasie, ważne aby rodzic wpływał na obniżenie u siebie towarzyszącego mu, naturalnego lęku. Poniżej udostępniamy kilka wskazówek dla rodziców, dotyczących tego jak poradzić sobie z własnym lękiem w czasie zagrożenia epidemicznego.